
Ihmisistä ja rahasta
2018
Ei turhia kaunopuheita, sillä hyvät neuvot ja jalat maassa ovat ominaisuuksia, joita Ålandsbankenin asiakkaat arvostavat. Nämä ominaisuudet kuvaavat ainakin erinomaisesti kolmikkoa Maria Bernas-Hilli, Johanna Juholin ja Merja Simberg, joilla on yhteensä yli 70 vuoden kokemus asiakassuhteista Helsingin Private Banking -yksikössä. Herääkin uteliaisuus, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä heillä on asiakkaista kaikilta näiltä vuosilta?
ANNA VAISTON NÄYTTÄÄ SUUNTA
– Uskalla luottaa intuitioon ihmisiä kohdatessasi – se ohjaa oikeaan suuntaan. Tärkeintä on olla tekemisissä oikean henkilön kanssa. Jollakin saattaa olla lainalle huipputakuut ja kaikki näyttää olevan kunnossa, mutta ratkaisevaa on aina itse ihminen. Se mikä näkyy paperilla saattaa näyttää suunnan, mutta viime kädessä on luotettava vaistoonsa. Jos jokin ei tunnu olevan kohdallaan, se ei useimmiten ole sitä. Jos vähättelee vaistoaan, sitä saa valitettavan usein katua.
EI OLE KOIRAA KARVOIHIN KATSOMISTA
– Asiakas, jonka asenne on sliipattu ja ulkoasu viimeisen päälle huoliteltu, ei välttämättä ole se, jolla on eniten rahaa. Sen sijaan hillitysti ja vaatimattomasti käyttäytyvällä saattaa olla sekä omaisuutta että vahva ote tekemiseen. On nähtävä ihminen ulkokuoren takana, tunnistettava hänen potentiaalinsa ja kohdattava jokainen parhaalla mahdollisella tavalla. Jotkut asiakkaat ovat kulkeneet pitkän tien lehdenjakajista menestyksekkäiksi yrittäjiksi yksinkertaisesti vain sen ansiosta, että he rakastavat kaupantekoa. Se ei aina välttämättä näy heti ensisilmäyksellä.
SUORUUS LUO SUHTEITA
– Rehellisyys ja suoruus kuulostavat itsestäänselvyyksiltä, mutta sitä ne eivät aina ole. Vuosien saatossa oppii, että avoimuus kannattaa heti alusta asti. Voimme esimerkiksi näyttää korttimme ja selittää, että pankin hinnat eivät ole kaupungin halvimmat, koska palvelulupauksemme ei tee sitä mahdolliseksi. Toisaalta taas pystymme pitämään antamamme lupaukset, esimerkiksi palvelun tason. Monet arvostavat suoruutta ja heistä tulee pitkäaikaisia asiakkaita.
RAHA JA ONNI
– Sananparsi sanoo, ettei onnea voi ostaa rahalla. Sanatarkkana tulkintana se pitääkin varmaan paikkansa, mutta tosiasia on, että rahanpuute luo turvattomuutta ja epävarmuuden rahojen riittävyydestä. Raha antaa turvallisuutta ja vain harva voi tuntea onnellisuutta ilman turvallisuuden tunnetta. Jokainen määrittelee kuitenkin itse, mitä on turvallinen ja hyvä elämä. On siis mahdotonta sanoa, kuinka paljon rahaa kukin tarvitsee onnelliseen elämään.
LAPSILLE TUKEA VASTUUN KANTAMISEEN
– Lasten varhainen perehdyttäminen raha-asioihin on pitkällä tähtäimellä järkevintä mitä voi tehdä, kun haluaa siirtää omaisuutensa onnistuneesti seuraavalle sukupolvelle. Lapset eivät tarvitse Gold Cardeja, he tarvitsevat taloudellista vastuunkantoa pienissä erissä. Tuolloin he voivat oppia omassa tahdissa, kuinka rahaa on hyvä olla, mutta se on ansaittava ja sitä on myös vaalittava seuraavia sukupolvia varten.
Sanningen om Ålandsbanken
100 tarinaa 100 vuoden ajalta
Joakim Enegren
Annika Lundqvistin, Leo Löthmanin ja Teo Tuomisen avustuksella.
-
Ålandsbanken BlogiLataa pdf
20.05.2019 -
Ålandsbanken 100 vuotta
Tänä vuonna Ålandsbanken täyttää 100 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi olemme julkaisseet kirjan sisältäen 100 tarinaa ensimmäisten 100 vuotemme ajalta – Joakim Enegrenin kirjoittama "Sanningen om Ålandsbanken." Tällä sivulla tulemme julkaisemaan valikoituja kertomuksia kirjasta juhlavuoden aikana – tervetuloa mukaan tapahtumarikkaalle aikamatkalle!
Haluatko tulla osaksi seuraavaa 100 vuottamme?
