IT-bubblan gav skämselhicka

Den uppfriskande identitetskrisen

2000

De drog alla samma show: Ska du komma med in i framtiden ska du bli stor och fort ska det gå! Under millennieskiftets IT-bubbla var det många företagsguruer som gärna mässade på bankkonferenser. De hade alla svar och de visste ju exakt hur morgondagen såg ut. Undra på att alla från Ålandsbanken som skickades ut på spaning återvände hem både tilltufsade och förvirrade.

– Det där skrämde ju oss. Jag upplever att vi hade en ordentlig identitetskris runt år 2000, minns vd Peter Wiklöf som då ansvarade för bankens produkt- och affärsutveckling.

– Vi hade ingen ambition att bli en storbank, men hur länge skulle vi klara oss ifall de där uppe på scenen hade rätt i sina spådomar?

För att få rätsida på rädslorna var det nödvändigt med en ärlig självanalys: vad kunde banken egentligen erbjuda omvärlden?

– Vi tittade på kärnan i banken och vi såg relationsbanken. Sedan kom nästa steg och vi frågade oss om vi kunde göra relationsbanken digital och det gjorde vi. Idén om relationsbanken hade vi tagit med oss till fastlandet. Också om vi inte hade någon handbok för hur man bygger relationer så var det bara det vi kunde, säger Peter Wiklöf.

Snart hade banken ett nytt mantra: man skulle diversifiera verksamheten. Men hur? Svaret fanns mitt framför näsan, man hade en resurs utöver sin relationsbank: IT-systemet.

– Vår internetbank hade rankats som den bästa, vi hade kort-, betalnings-, inlånings-, kapitalmarknads och basbankssystem, vi hade ju allt! Och vi hade utvecklat allt själva, säger Wiklöf.

Den insikten spräckte samtidigt en myt som de där spågubbarna på scen hade tutat ut, att storbankerna hade en oslagbar trumf på hand i form av stordriftsfördelar.

– Vi hade bara 28 utvecklare mot storbankernas tusental. Ändå hade vi ett produktsortiment som matchade deras och Ålandsbankens lönsamhet var god, trots att vi utvecklade allt internt. Så vi hade en smådriftsfördel, också om ingen utanför Åland ville tro på det.

Det fanns ändå en knepig fråga. Den finländska bankmarknaden var i hög grad uppdelad bland storspelarna. Fanns det någon som kunde tänkas vilja köpa ett banksystem från skärgården för att utmana de stora drakarna? Svaret fick Peter Wiklöf en morgon när han bläddrade genom tidningen.

” Vad kunde banken egentligen erbjuda omvärlden? ”

Sanningen om Ålandsbanken

100 berättelser genom 100 år

Joakim Enegren
Med bidrag av Annika Lundqvist, Leo Löthman och Teo Tuominen.
Foto: Jonas Wilén

Vill du bli en del av våra nästa hundra år?

Ålandsbankens Integritetspolicy*