Koncern Aab 100 Ar Bild

Raikas tuulahdus identiteettikriisiä

2000

Kaikki olivat mukana samassa lavashow’ssa: Jos haluat suureksi ja pysyä mukana tulevaisuuden kehityksessä, niin toimi nopeasti! Vuosituhannenvaihteen it-kuplassa lukemattomat yritysgurut paasasivat mielellään pankkikokouksissa. Jokaisella oli oikea vastaus ja jokainen tiesi tismalleen, miltä huomispäivä näyttäisi. Ei ollut mikään ihme, että kaikki Ålandsbankenista tulevaisuuden julistusta kuulemaan lähetetyt palasivat kotiin sekä hämmentyneinä että ajatukset sekaisin.

– Tietenkin se pelotti meitä. Itse koin, että meillä oli todellinen identiteettikriisi vuoden 2000 tienoilla, muistelee toimitusjohtaja Peter Wiklöf, joka oli tuolloin vastuussa pankin tuote- ja liiketoimintakehityksestä.

– Tavoitteenamme oli kasvaa suurpankiksi, mutta kuinka kauan pärjäisimme, jos muiden ennustukset pitäisivät paikkansa?

Jotta pelonaiheet saatiin oikeisiin mittasuhteisiin, tarvittiin rehellistä itseanalyysiä: mitä pankki voisi oikeasti tarjota ympäröivälle maailmalle?

– Tarkastelimme pankkitoimintamme ydintä ja näimme siinä asiakassuhdepankin. Seuraava askel oli kysyä itseltämme, miten asiakassuhdepankin voisi digitalisoida, ja niin digitalisoimme sen. Asiakassuhdepankin idean veimme mukanamme Manner-Suomeen. Vaikka meillä ei ollutkaan mitään asiakassuhderakentamisen käsikirjaa, niin juuri sen me osasimme, toteaa Peter Wiklöf.

Pankilla oli jo pian uusi mantra: toimintaa olisi diversifioitava. Mutta miten? Vastaus odotti suoraan silmien edessä: asiakassuhdepankin lisäksi pankin resurssivahvuutena oli it-järjestelmä.

– Internetpankkimme oli rankattu markkinoiden parhaaksi. Meillä oli kortti-, maksu-, laina-, pääomamarkkina- ja peruspankkijärjestelmät – meillä oli kaikki! Ja ne kaikki olimme kehittäneet itse, toteaa Wiklöf.

Tämä toteamus räjäytti samalla myytin, jota ennustajagurut olivat toitottaneet lavashow’ssaan. Se että suurpankeilla olisi käsissään lyömättömät valttikortit skaalaetujen muodossa.

– Meillä oli vain 28 järjestelmänkehittäjää, kun taas suurpankeilla oli niitä tuhansia. Tästä huolimatta tuotevalikoimamme vastasi heidän valikoimaansa ja Ålandsbankenin kannattavuus oli hyvä, vaikka kaikki olikin kehitetty oman talon sisällä. Meillä oli siis pienuuteen perustuvia etuja, vaikka kukaan ei halunnutkaan uskoa sitä Ahvenanmaan ulkopuolella.

Jäljellä oli vielä yksi visainen kysymys. Suomen pankkimarkkinat oli jaettu enimmäkseen suurten tekijöiden kesken. Ostaisiko joku saaristossa kehitetyn pankkijärjestelmän haastaakseen suuret lohikäärmeet? Peter Wiklöf sai siihen vastauksen eräänä aamuna sanomalehteä selaillessaan.

Mitä pankki voisi tarjota ympäröivälle maailmalle?


Sanningen om Ålandsbanken

100 tarinaa 100 vuoden ajalta

Joakim Enegren

Annika Lundqvistin, Leo Löthmanin ja Teo Tuomisen avustuksella.
Valokuva: Jonas Wilén

Haluatko tulla osaksi seuraavaa 100 vuottamme?