Siirry pääsisältöön

Saavutettavuusseloste

Ålandsbanken on vastuussa tästä selosteesta. Seloste kuvaa, miten noudatamme saavutettavuuslakia, tunnettuja saavutettavuusongelmia ja miten voit ilmoittaa puutteista meille, jotta voimme korjata ne.

Kuinka saavutettavia palvelumme ovat?

Tavoitteenamme on, että verkkosivustomme ja digitaaliset palvelumme (Internetkonttori ja Mobiilipankki) ovat käyttäjiemme havaittavissa, hallittavissa ja ymmärrettävissä, mutta tiedostamme, että osa verkkosivustosta ja digitaalisista palveluistamme ei ole täysin saavutettavia.

Saavutettavuus verkkosivustolla

Näköön liittyvät ongelmat

  • Osa - erityisesti vanhemmista - asiakirjoista voi toimia puutteellisesti ruudunlukijatoiminnon kanssa. Tekstivaihtoehtoja voi myös puuttua grafiikassa.
  • Navigointi pelkällä näppäimistöllä voi joissain tapauksissa tuntua epäloogiselta tai epäselvältä.
  • Epäselviä painikkeita tai muita klikattavia elementtejä voi esiintyä, mikä vaikeuttaa navigointia näytönlukijoilla.
  • Lomakekentistä, kuvista ja taulukoista voi osittain puuttua kuvauksia.
  • Joidenkin tekstien kontrasti taustaa vasten saattaa olla riittämätön.

Motoriikkaan liittyvät ongelmat

  • Joidenkin toimintojen klikkausalue voi tuntua pieneltä.

Kognitiivisin toimintoihin liittyvät ongelmat

  • Tietyt tekstit ovat pitkiä ja voivat tuntua vaikeaselkoisilta. Tämä johtuu siitä, että niiden on noudatettava erityistä lainsäädäntöä, mikä vaikuttaa niiden muotoiluun.
  • Kursoriin reagoiva muotoilu voi tuntua hämmentävältä.
  • Monet sivut sisältävät monia erilaisia graafisia elementtejä.

Saavutettavuus Internetkonttorissa

Olemme suunnitelleet laajamittaisen työn Internetkonttorin modernisoimiseksi ja saavutettavuuden parantamiseksi. Tämän takia mukauttaminen nykytilanteessa aiheuttaisi meille kohtuuttoman suuren rasitteen.

Nykyinen Internetkonttori on useita vuosia vanha ja kehitetty vanhalla tekniikalla. Olemme tehneet monia saavutettavuusparannuksia, mutta täydellinen mukautus ei ole taloudellisesti ja teknisesti perusteltua nykyiseen Internetkonttoriin.

Näköön liittyvät ongelmat

  • Osa Internetkonttorin sivuista sisältää useita palstoja, jotka voivat olla haasteellisia ruudunsuurennuksen tai -lukijan kanssa.
  • Osa sijoitusinformaatiosta välitetään vain värin avulla.
  • Osa graafisesta sijoitusinformaatiosta ei ole luettavissa ruudunlukijalla ja niissä on riittämättömät kontrastit.
  • Osa sijoitustiedoista voi olla vaikeasti saavutettavissa pelkällä näppäimistöllä.

Motoriikkaan liittyvät ongelmat

  • Joidenkin toimintojen klikkausalue voi tuntua pieneltä.

Kognitiivisin toimintoihin liittyvät ongelmat

  • Tietyt tekstit ovat pitkiä ja voivat tuntua vaikeaselkoisilta. Tämä johtuu siitä, että joidenkin tekstien on noudatettava erityistä lainsäädäntöä, mikä vaikuttaa niiden muotoiluun.
  • Jos tarvitset enemmän aikaa pidempien tekstien lukemiseen, voit joutua uloskirjatuksi.
  • Jos tarvitset enemmän aikaa kirjoittamiseen, voit joutua uloskirjatuksi.

Saavutettavuus Mobiilipankissa

Olemme päivittäneet graafisen profiilimme vuonna 2025 ja työ uuden profiilin saavutettavuusmukauttamiseksi on käynnissä vuosina 2025-2026.

Näköön liittyvät ongelmat

  • Mobiilipankissa on joitakin tekstuaalisia ja graafisia elementtejä, joiden kontrastit eivät täytä minimivaatimuksia.
  • Joillakin Mobiilipankin graafisilla elementeillä on puutteelliset tekstuaaliset vastineet.
  • Otsikoiden tai luetteloiden tekninen ohjelmointi voi olla puutteellista.
  • Joissakin paikoissa ruudunlukija lukee elementtejä, jotka eivät ole näkyvissä.
  • Tekstinkoko ei ole vielä täysin säädettävissä laitteen tekstikoon mukaan.
  • Ruudunlukijoista VoiceOver toimii tällä hetkellä paremmin kuin TalkBack uudessa graafisessa profiilissamme.

Motoriikkaan liittyvät ongelmat

  • Joidenkin toimintojen painallusalue voi tuntua pieneltä.

Kognitiivisin toimintoihin liittyvät ongelmat

  • Jos tarvitset enemmän aikaa lukemiseen, voit joutua uloskirjatuksi.
  • Jos tarvitset enemmän aikaa kirjoittamiseen, voit joutua uloskirjatuksi.

Mitä voit tehdä, jos et voi käyttää verkkosivustoamme tai digitaalisia palveluitamme?

Jos tarvitset materiaalia, joka ei ole saavutettava verkkosivustomme kautta tai et voi käyttää digitaalisia palveluitamme saavutettavuussyistä, voit ottaa yhteyttä meihin ja voimme tarvittaessa varata henkilökohtaisen tapaamisen kanssasi.

Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluun puhelimitse +358 (0)204 292 920. Avoinna maanantaista perjantaihin klo 08.30-18.00.

Voit myös lähettää palautetta sähköpostitse osoitteeseen saavutettavuus@alandsbanken.fi. Huomaa, että sinun ei tule käyttää sähköpostia yksityisten pankkiasioidesi hoitamiseen, vaan soittamalla meille tai kirjoittamalla, kun olet kirjautuneena Internetkonttoriin tai Mobiilipankkiin.

Ilmoita saavutettavuuspuutteista

Parannamme jatkuvasti verkkosivuston ja digitaalisten palveluiden saavutettavuutta. Jos havaitset ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, tai jos emme mielestäsi täytä lain vaatimuksia, ilmoita meille, jotta tiedämme ongelmasta. Saat meiltä vastauksen 14 päivän kuluessa lain mukaan, jos annat meille yhteystietosi.

Jos et ole tyytyväinen vastaukseemme tai et saa vastausta 14 päivän kuluessa, voit ottaa yhteyttä valvontaviranomaiseen, eli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.

Valvonta

Palveluidemme saavutettavuutta on arvioitu pääasiassa sisäisesti, mutta myös käyttäjätesteillä, joissa on ollut mukana saavutettavuustyötämme tarvitsevia henkilöitä. Palveluita on testattu eri laitteilla varmistaaksemme, että niitä voidaan käyttää muun muassa näppäimistöllä ja ruudunlukijoilla. Jos et ole tyytyväinen siihen, miten käsittelemme huomautustasi saavutettavuuspuutteesta tai pyyntöäsi sisällön saavutettavuudesta, voit ottaa yhteyttä valvontaviranomaiseen, eli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin osoitteessa https://www.traficom.fi.