Pankinjohtaja sai jotain tavanomaisesta poikkeavaa

Hän loi Ålandsbankenin yön pimeydessä

1969

Torbjörn ”Bisse” Biskop ei ole ainoastaan Ahvenanmaan ensimmäisen mainostoimiston Bisses Reklamin perustaja, vaan myös mies Ålandsbankenin pitkäaikaisen logon takana. Ålandsbankenin viettäessä 100-vuotisjuhlaansa Biskopin luoma logo juhlii 50-vuotista taivaltaan pankin aktiivipalveluksessa, mikä on ennätys pohjoismaisessa pankkimaailmassa. Torbjörn Biskop suhtautuu pitkänsolakan logonsa juhlavuoteen olankohautuksella... totta puhuen ylpeällä sellaisella.

– Logon on siis täytynyt olla hyvä, hän toteaa.

Biskop muistelee vuonna 1968 saamaansa toimeksiantoa. Pankinjohtaja Klas Eklund pyysi häneltä muutamia ehdotuksia jostain tavanomaisesta poikkeavasta.

– Piirsin muutaman luonnoksen, mutta heti tämän nähtyään Eklund sanoi Tämän me otamme. Hän ymmärsi, että kukaan ei suunnittelisi kirjaimia samalla tavoin.

Biskopin työn ainutlaatuisuutta ovat arvostaneet myös useat ahvenanmaalaiset yhtiöt etsiessään massasta erottuvia logoja. Torbjörn Biskop on piirtänyt logoja muiden muassa Mathias Erikssonin ruokakaupalle, Dahlmansin makkara- ja leikkeletehtaalle ja Transmarin kuljetusyritykselle.

– Pankin logo ei siis ollut minulle mikään huima seikkailu, olihan se jokapäiväistä työtäni.

Bisses Reklam ei ollut mikään hohdokas mainostoimisto, vaikka olikin asiakkaiden suosiossa. Yrityksessä oli vain yksi työntekijä, Biskop itse. Hänen mainosateljeensa sijaitsi autotallissa, jonne hän pystyi vetäytymään vasta hämärän laskeuduttua. Päivisin Biskop istui nimittäin toimistotöissä.

– Työskentelin Asta-varustamon henkilöstöpäällikkönä. Menin toimistoon aamuisin nukkumaan, hän sanoo nauraen.

Maarianhaminalaiset tottuivat iltakävelyillään näkemään Biskopin somistamassa kaupungin näyteikkunoita. Vuosien varrella on keskusteltu tasaisin väliajoin siitä, kaipaisiko Ålandsbankenin logo ehkä uudistusta. Toisinaan joku pitää logoa vanhentuneena ja toisinaan se on jonkun mielestä pitkä ja hankala. Mielipiteitä on esitetty puolin ja toisin, mutta logo on säilynyt. Entä mitä mieltä asiasta on ahvenanmaalaisten logojen kruunaamaton kuningas? Olisiko tavaramerkkiä kiva piristää 100-vuotisjuhlavuoden kynnyksellä?

– Ei, sitä ei pidä muuttaa!

Vieläkö jollakin on kysyttävää?

Sanningen om Ålandsbanken

100 tarinaa 100 vuoden ajalta

Joakim Enegren

Annika Lundqvistin, Leo Löthmanin ja Teo Tuomisen avustuksella.
Valokuva: Viktor Fremling

Haluatko tulla osaksi seuraavaa 100 vuottamme?

Ålandsbankenin Tietosuojaseloste*