Ålandsbanken Crosskey

Fintech- eli finanssiteknologia-ala on kovassa nousussa. Alalle tulee jatkuvasti uusia toimijoita, jotka tarjoavat vaihtoehtoja etsiville kuluttajille rahoituspalveluja lainoihin, pankkipalveluihin ja säästämiseen. Kunnianhimoiselle haastajalle, joka tarjoaa rahoitusalan it-palveluja avautuu nyt täysin uusia mahdollisuuksia.

Uuden ajan It-ratkaisuja

Rahoitusmarkkinoiden sääntelyn purkaminen pohjoismaissa sai vakuutusyhtiöt ja muut alan toimijat panostamaan omiin rahoitusratkaisuihinsa. Tämä haastoi Suomen perinteistä pankkimaailmaa, aivan kuten Ålandsbanken on aina toiminnallaan tehnyt. Uudet ajat vaativat kuitenkin uusia it-ratkaisuja.

Vuosituhannen vaihteen nopea kehitys johti siihen, että Ålandsbanken teki valtavan panostuksen kasvavilla markkinoilla tarjotakseen joustavia sekä digitaalisia pankki- ja korttipalveluja uusille toimijoille. Vastatakseen rahoitusalan it-ratkaisujen kysyntään, pankki irrotti it-osastonsa erilliseksi yritykseksi ja Crosskey perustettiin vuonna 2004.

Itsenäinen yritys it-alalla

Crosskey on Ålandsbankenin omistama tytäryhtiö, jolla on yhteensä noin 230 työntekijää Suomessa, Ahvenanmaalla ja Ruotsissa. Toiminta on vakaata ja talousluvut näyttävät hyviltä. Thomas Lundberg on toiminut jo yli kuusi vuotta Crosskeyn toimitusjohtajana. Hän on alun perin ahvenanmaalainen ja palasi saarelle kaksitoista vuotta sitten opiskeltuaan ensin Uppsalassa ja toimittuaan useita vuosia yrityslakimiehenä Tukholmassa sekä Lontoossa.

Lundberg on tyytyväinen Crosskeyn kehitykseen. Yritys ottaa joka vuosi uusia askelia ja haastaa rahoitusalan it-ratkaisuja Pohjoismaissa. Harvalta yritykseltä löytyy vastaava erityistietämys ja -kokemus, vaikka it-alalla onkin paikallisia kilpailijoita ja kansainvälisiä suuryrityksiä. Crosskeyn toiminta ei yleensä näy ulospäin:

– Tavallinen pankkiasiakas ei huomaa Crosskeyn toimintaa. Ja näin sen kuuluukin olla. Tehtävämme on tuottaa toimivia pankkijärjestelmiä ja joustavia it-ratkaisuja muun muassa maksuliikenteeseen, kortteihin ja muihin pankki- sekä pääomamarkkinoiden palveluihin. Säästämisen, lainojen ja pankkitoimintojen mobiilisovelluksilla on nykyään kova kysyntä. Silloin me astumme kuvaan, Lundberg selittää.

Apuna muille yrityksille

Crosskey hallinnoi edelleen Ålandsbankenin tietojärjestelmää, mutta sillä on myös useita muita ulkopuolisia asiakkaita Suomessa, Ahvenanmaalla ja Ruotsissa. Crosskey on yksi harvoista toimijoista, jotka tarjoavat finanssialan it-ratkaisuja useissa Pohjoismaissa. Yrityksen asiakkaita ovat esimerkiksi Norjan pankki DNB ja Suomessa vuonna 2006 perustettu S-Pankki, jonka toiminnassa Crosskey on ollut mukana alusta saakka.

Lisäksi Crosskeyn asiakkaana on fintech-alan yritys Dreams ja sen hehkutettu sovellus säästämistä varten. Ålandsbankenin ja Dreamsin yhteistyö perustuu Crosskeyn kehittämään pankkijärjestelmään, joka löytyy sovelluksen taustalta:

– Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten pystymme kehittämään rahoitusalan it-ratkaisuja uusille innovatiivisille toimijoille. Joustavien ja avointen ratkaisujen avulla olemme yhdistäneet Ålandsbankenin rahoitusjärjestelmän Dreams-sovelluksen kanssa. Järjestelmämme voidaan integroida aina olemassa oleviin ohjelmiin. Näin yhdistämme käyttäjäystävällisyyden turvallisiin ratkaisuihin, Lundberg pohtii.

Crosskey haluaa sovittaa yhteen pankkituntemuksen ja suuren mittakaavan it-osaamisen joustavasti, sitoutuneesti sekä omalla tyylillään. Henkilökohtaisia suhteita ja yrittäjyyttä arvostetaan yrityksessä yhtä korkealle kuin Ålandsbankenissa.

Paikallisesti läsnä

Crosskey tapaa asiakkaansa aina henkilökohtaisesti paikan päällä, vaikka suurin osa tietotekniikkaratkaisuihin, ohjelmistokehitykseen ja tietokantaohjelmiin keskittyvästä tuotekehityksestä on Maarianhaminassa it-kehitystä tehdään myös Helsingin, Turun ja Tukholman toimistoissa, mikä tarkoittaa, että apu on aina lähellä asiakasta.

Crosskeyn työntekijät ovat työskennelleet intensiivisesti Lundbergin tulon jälkeen kahden aihealueen parissa. Toinen niistä on integroitavat it-ratkaisut, jotka voidaan liittää olemassa oleviin järjestelmiin helposti ilman kokonaisratkaisuja. Ja toinen on joustava työskentelytapa, joka mahdollistaa asiakkaille nopeamman toimituksen:

– Tämä on Crosskeyn käytännöllinen versio ketteristä eli agiileista menetelmistä. Haluamme olla työtavoissamme nopeita, joustavia ja asiakaslähtöisiä. Sen sijaan, että toimittaisimme koko it-ratkaisun, esimerkiksi kuuden kuukauden kuluttua, haluamme antaa asiakkaalle nopeasti vähän kerrallaan. Tällä tavoin luodaan arvoa asiakkaalle jatkuvasti.

Ålandsbanken Crosskey 2

Crosskeyn toimitusjohtaja Thomas Lundberg

Järjestelmä Åland Indexin takana

Yksi Lundbergin suosikkihankkeista on Åland Index -laskentajärjestelmän yhdistäminen Mobiilipankkiin ja Internetkonttoriin. Hankkeen tavoitteena on antaa kortinhaltijalle mahdollisuus seurata reaaliaikaisesti omaa hiilijalanjälkeään. Järjestelmä kerää tietoja jokaisesta korttiostoksesta ja asiakas voi seurata, miten oma ostokäyttäytyminen vaikuttaa ympäristöön. Tämän tiedon avulla on mahdollista muuttaa omia kulutustottumuksiaan:

– Tämä on loistava hanke, joka on herättänyt paljon huomiota maailmalla. Meidän tehtävämme on ollut kerätä tietoja asiakkaiden korteilta ja mahdollistaa tämän tiedon helppo saatavuus internetissä ja matkapuhelimessa jokaiselle asiakkaalle.

Crosskeyn kaltaisen alan haastajan etuna on kyky tarjota räätälöityjä it-ratkaisuja, jotka ovat hyödyllisiä pankeille ja muille finanssialan toimijoille. Niille, jotka eivät halua standardisoituja it-ratkaisuja, Crosskeyn räätälöidyt ratkaisut ovat hyvä vaihtoehto. Niin on myös asiakkaille, jotka haluavat harjoittaa liiketoimintaa nopeasti kasvavalla finanssiteknologia- alalla. Tämä kehitys on vasta alkanut.

Artikkeli lehdestä Ålandsbanking 2/2018 (julkaistu 15.3.2019)
Teksti: Anders Ström / Kuva: Viktor Fremling

CROSSKEY

  • Ålandsbankenin omistama tytäryhtiö
  • Perustettiin 2004
  • Noin 230 työntekijää Suomessa, Ruotsissa ja Ahvenanmaalla

Tervetuloa pankkiin joka arvostaa sinua ja ympäristöä!