Hoppa till huvudinnehåll

Tillgänglighetsredogörelse

Ålandsbanken ansvarar för den här redogörelsen som beskriver hur vi uppfyller lagen om tillgänglighet, kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgängliga är våra tjänster?

Vi har ett mål att vår webbplats och våra digitala tjänster (Internetkontoret och Mobilbanken) ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av våra användare, men vi är medvetna om att delar av webbplatsen och våra digitala tjänster inte är helt tillgängliga.

Tillgänglighet på webbplatsen

För dig med synproblematik

  • En del - speciellt äldre - dokument kan fungera bristfälligt med uppläsande hjälpmedel eller sakna textalternativ vid grafik
  • Navigering med enbart tangentbordet kan i vissa fall upplevas ologisk eller otydlig
  • Det kan finnas otydliga knappar eller andra klickbara element, vilket gör det svårare att navigera med skärmläsare
  • Formulärfält, bilder och tabeller kan delvis sakna beskrivning
  • Vissa texter har otillräcklig kontrast mot bakgrunden

För dig med nedsatt motorik

  • Klickutrymmet i en del funktioner kan upplevas litet

För dig med nedsatt kognitiv förmåga

  • En del av texterna är långa och kan upplevas svåra. Det beror på att vissa texter behöver följa specifik lagstiftning, vilket påverkar formuleringarna.
  • Design som reagerar till kursor kan upplevas förvirrande
  • Många sidor innehåller många olika grafiska element

Tillgänglighet på Internetkontoret

Vi har planerat ett omfattande arbete för att modernisera och tillgänglighetsanpassa Internetkontoret. Vi hänvisar till att en anpassning i nuläge skulle vara en oproportionell börda.

Nuvarande Internetkontoret är flera år gammalt och utvecklat med gammal teknik. En hel del tillgänglighetsanpassningar har dock gjorts, men fullständig anpassning är inte ekonomiskt och tekniskt försvarbart.

För dig med synproblematik

  • En del av internetkontorets sidor har flera spalter som kan ibland vara en utmaning med skärmförstorning eller -läsning
  • En del placeringsinformation förmedlas enbart genom färg
  • En del placeringsgrafer är inte läsbara med skärmläsare och har otillräckliga kontraster
  • En del av placeringsinformation kan vara svåra att nå endast med hjälp av tangentbordet
  • För dig med nedsatt motorik
  • Klickutrymmet av en del funktioner kan upplevas litet

För dig med nedsatt kognitiv förmåga

  • En del av texterna är långa och kan upplevas svåra. Det beror på att vissa texter behöver följa specifik lagstiftning, vilket påverkar formuleringarna.
  • Om du behöver extra lång tid för att läsa längre texter, kan du bli utloggad.
  • Om du behöver extra lång tid för att skriva, kan du bli utloggad.

Tillgänglighet i Mobilbanken

Vi har uppdaterat vår grafiska profil under 2025 och arbetet att få den nya profilen helt tillgänglighetsanpassad är ett pågående planerat arbete mellan 2025-2026.

För dig med synproblematik

  • Mobilbanken har vissa textuella och grafiska element vars kontraster inte uppfyller minimikraven
  • Några av Mobilbankens grafiska element har ofullständiga textuella motsvarigheter
  • Den tekniska programmeringen av rubriker eller listor kan vara ofullständig
  • På en del ställen läser skärmläsaren upp element som inte är synliga
  • Teckenstorleksfunktionen är inte ännu helt justerbar enligt enhetens teckenstorlek
  • Av hjälpmedel för skärmläsning fungerar VoiceOver för tillfället bättre än TalkBack i den nya grafiska profilen

För dig med nedsatt motorik

  • Tryckutrymmet av en del funktioner kan upplevas litet

För dig med nedsatt kognitiv förmåga

  • Om du behöver extra lång tid för att läsa, kan du bli utloggad.
  • Om du behöver extra lång tid för att skriva, kan du bli utloggad.

Vad kan du göra om du inte kan använda vår webbplats eller våra digitala tjänster?

Om du behöver något material som inte är tillgängligt via vår webbplats eller om du inte kan använda våra digitala tjänster av tillgänglighetsskäl, kan du kontakta oss. Vid behov kan vi boka ett personligt besök hos oss.

Du kan också kontakta Kundservice via telefon +358 (0)204 292 910. Öppet måndag-fredag 08.30-18.00.

Du kan också skicka in synpunkter via e-post till tillganglighet@alandsbanken.fi. Observera att du inte ska använda e-posten för att sköta dina privata bankärenden, ring oss istället eller skriv till oss när du är inloggad på Internetkontoret eller i Mobilbanken.

Rapportera tillgänglighetsbrister

Vi förbättrar webbplatsens och våra digitala tjänsters tillgänglighet kontinuerligt. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter till oss.

Om du inte är nöjd med vårt svar eller inte får ett svar inom 14 dagar, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Tillsyn

Våra tjänsters tillgänglighet har utvärderats huvudsakligen internt men även med användartester med personer med funktionsnedsättning. Tjänsterna har testats på olika enheter för att kontrollera att de kan användas bland annat med tangentbord och skärmläsare.

Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande tillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom på https://www.traficom.fi/sv.