Hoppa till huvudinnehåll

E-faktura förenklar faktureringen

Med Ålandsbankens e-faktura kan ditt företag både skicka och ta emot e-fakturor - ett kostnadseffektivt, miljövänligt och tryggt sätt att sköta företagets fakturering.

E-fakturan är som en vanlig faktura, fast i elektronisk form. Den förmedlas via bankerna på samma sätt som en betalning. E-fakturan följer Finvoice-standard som har tagits fram gemensamt av de finländska bankerna.

Om ditt företag vill sända e-fakturor behöver du ett faktureringsprogram som stöder Finvoice-standard. E-fakturorna skickas sedan till banken med hjälp av bankförbindelseprogrammet.

Företaget som tar emot e-fakturan hämtar den från banken med hjälp av sitt bankförbindelseprogram.

Så här kommer du i gång med e-faktura

  • Kontrollera att ditt program kan hantera e-fakturor enligt Finvoice-standard.

  • Gör ett avtal med Ålandsbanken om e-fakturatjänsten.

  • För att skicka e-fakturor, be om att få mottagarnas e-fakturaadresser och förmedlarkoder.

  • För att ta emot e-fakturor, ge din e-fakturaadress och förmedlarkod från e-fakturaavtalet till fakturerarna.