Hoppa till huvudinnehåll
14 maj 2018
Finland

Vinst för Östersjön

Op Bankens Web3 Mindre Kort 1800X488Px Lighter

I somras, närmare sagt den 20 juni, befann sig Anne-Maria Salonius, Ålandsbankens direktör för affärsområde Finland, kommunikationschef Crista Tammela och kommunikationsbyrå RBK:s VD Mathias Wikström i Frankrike på Cannes Lions 2017-prisgala, spända av förväntan. Ålandsbankens Östersjökort och Åland Index var nominerade i reklamvärldens mest prestigefyllda tävling i Cyber-kategorin. Ögonblicket blev historiskt, eftersom det var första gången ett finländskt företag vann festivalens högsta Grand-Prix-pris.

Reklamvärldens förstapris

Är ett stort tack för det mÃ¥ngÃ¥riga arbetet som Ã…landsbanken har gjort tillsammans med kunder och samarbetspartner för Ã–stersjön. Vi har velat visa att var och en av oss kan dra sitt strÃ¥ till stacken för ett bättre klimat, och vi hoppas att vÃ¥rt arbete inspirerar andra att göra likadant, säger Anne-Maria Salonius.

Festivalen av kreativitet, som Cannes Lions kallas, lockade i Ã¥r nästan 42 000 arbeten till tävlingens 24 kategorier. Ã…landsbanken belönades i tävlingen för sitt företagsansvar, och Grand Prix är det högsta erkännandet man kan fÃ¥ av juryn. Ã…landsbanken kom in bland de imponerande och berömda Grand Prix-vinnarna. Övriga vinnare i galan var bland annat Amnesty International, Twitter och Adidas Originals.

Cannes Lions har ofta förutspÃ¥tt framtida marknadsföringstrender. Ã…rets centrala teman var globala utmaningar, sÃ¥som kvinnors ställning och karriärutveckling, jämställdhet och mänskliga rättigheter. Temat för flera av de prisbelönta kampanjerna var hur man med konkreta medel kan rätta till samhälleliga missförhÃ¥llanden. Ã…landsbankens Ã–stersjökort representerar ett konkret ingripande i tillstÃ¥ndet av vÃ¥r miljö och klimatförändringen.

Vi skapade Östersjöprojektet

För att finansiera projekt som förbättrar Östersjöns tillstÃ¥nd. Dessutom utvecklade vi världens första biologiskt nedbrytbara betalkort, Ã–stesjökortet, till vilket man har kopplat Ã…land Index. Indexet hjälper kunden att följa miljöpÃ¥verkan pÃ¥ sina köp i realtid och minska sitt koldioxidavtryck genom att bidra till miljöprojekt eller ändra sitt konsumtionsbeteende, förklarar Salonius. Ã…landsbanken har utvecklat Ã…land Index tillsammans med sitt egna IT-bolag Crosskey, reklambyrÃ¥n RBK, KPMG, Gemalto och MasterCard. Ã…landsbankens innovation har presenterats pÃ¥ FN:s huvudkvarter i New York som ett bra exempel pÃ¥ praktiska Ã¥tgärder för att uppnÃ¥ miljömÃ¥len.

Vi är alla beroende av vår miljö

För oss är det speciellt tydligt, eftersom vÃ¥r verksamhet härstammar frÃ¥n en liten ö mitt i Östersjön, berättar Salonius. Varumärken i dagens värld behöver vara Ã¤kta och den extrema konsumtionen hÃ¥ller pÃ¥ att minska. Östersjöprojektet visar att bra marknadsföringskommunikation inte är en glansbild, utan verklighet och äkta verksamhet. Affärsverksamhet mÃ¥ste göras hÃ¥llbart och det gÃ¥r även att utmana konsumenternas vanor.

The Cannes Lions International Festival of Creativity

  • Grundades Ã¥r 1954 och ordnas Ã¥rligen i Frankrike.
  • Världens mest omfattande och prestigefyllda prisgala för kreativ kommunikation,där man väljer Ã¥rets bästa reklamkampanjer.
  • Lejonstatyer i guld, silver och brons delas ut till de bästa i de olika kategorierna. Dessutom kan de bästa mottagarna av de gyllene lejonen tilldelas det mest prestigefyllda priset,Grand Prix.
  • Nästan 42 000 tävlingsbidrag frÃ¥n världen över skickades i juni i Ã¥r till de 24 olika kategorierna.
  • Ã…landsbanken är det förstafinländska företaget som fÃ¥tt Grand Prix-priset.Ã…landsbanken belönades tillsammans med reklambyrÃ¥n RBK Communication i kategorin Cyber.
  • Festivalen och galorna samlar ihop över 10 000 proffs inom reklam, designers och marknadsförare frÃ¥n 90 olika länder.
Artikel frÃ¥n Ã…landsbanking nr 2/2017 (publicerad 20.12.2017)

Text: Tarja Vilén

Jag vill gärna få mer information om Östersjökortet