Hoppa till huvudinnehåll
21 jun 2017
Pressmeddelanden

Ålandsbanken vann prestigefyllt Grand Prix-pris på Cannes Lions​


Ålandsbanken Abp
Pressmeddelande Finland
21.6.2017

Ålandsbanken vann prestigefyllt Grand Prix-pris på Cannes Lions

Ålandsbanken belönas med det prestigefyllda Grand Prix-priset i kategorin företagsansvar på årets Cannes Lions. Ålandsbankens representanter mottog priset på tisdag kväll i Cannes.

Ålandsbanken och den svenska reklambyrån RBK belönas för insiktsfullt synliggörande av Östersjöns tillstånd och för de konkreta åtgärder som banken gjort för miljön. Banken belönades bland annat för innovationerna Åland Index och Östersjökortet.

Vi är oerhört glada och stolta för priset. Att få det ädlaste priset inom reklamvärlden är en stor ära för oss och som vi gärna delar med våra samarbetspartners, vilka gjort projektet möjligt. Priset är en eloge för det mångåriga arbetet som vi på Ålandsbanken tillsammans med våra kunder gjort för Östersjön. Vi har velat visa att alla kan göra en insats för miljön, och vi hoppas att inspirera andra att följa vårt exempel, säger Anne-Maria Salonius, direktör för affärsområdet Finland på Ålandsbanken.

Ålandsbanken har utvecklat Östersjökortet, det första betalkortet i världen som löpande mäter kortinnehavarens koldioxidavtryck. Kortet är dessutom biologiskt nedbrytbart. Mätningen av koldioxidavtrycket har kopplats till ett nytt index, Åland Index. 

Med Åland Index kan kunden via sin nät- och mobilbank följa med vilken koldioxidbelastning deras inköp medför och därefter välja om man önskar gottgöra för konsumtionen genom donationer eller på sikt följa hur ett ändrat beteende kan minska miljöbelastningen.

Östersjökortet och Åland Index har utvecklats i samarbete med RBK, MasterCard,  KPMG, Gemalto och Crosskey. Cocomms har fungerat som kommunikationspartner i Finland.  Ålandsbankens innovationer har bland annat presenterats hos Förenta Nationerna i New York, som goda exempel på konkreta miljöåtgärder som är nödvändiga för att uppnå de globala miljömålen.

-          Vi är alla beroende av den miljö vi lever i, det märker inte minst vi som har vårt ursprung på en ö mitt i Östersjön. Vi vill göra vår insats för en bättre miljö och genom att erbjuda konkreta verktyg som höjer medvetandet hos våra kunder. Genom samarbete, tillgång till expertkunskap och med nya innovationer kan vi alla dra vårt strå till stacken, säger Salonius.

Festivalen Cannes Lions har även kallats "reklam-VM" och anses vara den mest prestigefyllda och omfattande kommunikationstävlingen i världen. Varje år deltar cirka 20 000 personer från hela världen.

För tilläggsinformation:
Cannes Lions: www.canneslions.com

Ålandsbankens Östersjöarbete (prisansökningsmaterial till Cannes Lions):
https://vimeo.com/184291736

Anne-Maria Salonius,  Direktör, Affärsområdet Finland, Ålandsbanken Abp +358407331106