Pankin vaihtaminen Ålandsbankeniin on helppoa

Tee ajanvaraus tai käy lähimmässä konttorissamme, niin autamme sinua alkutoimenpiteissä. Valitset itse, annatko Ålandsbankenille valtakirjan hoitaa pankin vaihtoon liittyvät käytännön toimet vai huolehditko mieluummin itse kaikista käytännön järjestelyistä tai osasta niistä

Haluatko, että autamme sinua?

Ota tällöin mukaasi mahdollisimman täydelliset tiedot toisessa pankissa olevista pankkipalveluistasi, esimerkiksi tilinumerosi, korttinumerosi, luottosi numero ja määrä. Valtakirjassa valitset ne palvelut, joiden siirtämiseen haluat apua. Ålandsbanken lähettää valtakirjan nykyiselle pankillesi kahden pankkipäivän kuluessa allekirjoittamisesta. Valtakirjan saat lähimmästä konttoristasi

Vaihto Ålandsbankeniin

Valtakirjan avulla voimme huolehtia muun muassa seuraavista:

  • siirtää tilivarasi

  • siirtää lähtevät toistuvat maksusi

  • siirtää e-laskusi ja suoramaksusi

  • lopettaa vanhat tilisi ja korttisi

  • ilmoittaa uuden tilinumerosi esimerkiksi palkan tai eläkkeen maksajalle

  • ilmoittaa uuden tilinumerosi Suomessa SEPA-suoraveloituksia laskuttaville.Voit myös itse ilmoittaa uuden tilinumerosi pankin laatimalla lomakkeella. Muutoksista voi usein ilmoittaa myös verkossa, esimerkiksi eläkkeen maksajien, Verohallinnon ja Kelan verkkosivuilla.

Ålandsbanken siirtää valtakirjassa ilmoittamasi palvelut viimeistään viisi pankkipäivää siitä, kun olemme saaneet täydelliset tiedot toiselta pankiltasi. 

Valtakirjassa ilmoitat päivämäärän, josta alkaen haluat palvelujen tulevan voimaan meillä (aikaisintaan 13 päivää valtakirjan allekirjoittamisesta). Muista, että laskuttajien käsittelyajat vaikuttavat siihen, milloin maksujen veloitus alkaa uudelta Ålandsbankenin tililtäsi.

Vaihto Ålandsbankenista

Jos haluat vaihtaa toiseen pankkiin, voit valtuuttaa toisen pankin auttamaan sinua pankin vaihdossa.

Valtakirjan nojalla voimme huolehtia muun muassa seuraavista:

  • antaa tietoja lähtevistä ja saapuvista toistuvista maksuistasi*

  • antaa tietoja e-laskuistasi, suoramaksuistasi ja SEPA-suoraveloituksistasi*

  • lopettaa tilejä ja kortteja

  • siirtää tilivarat uuteen pankkiisi.

*Tiedot annetaan 13 viime kuukauden ajalta. Lähetämme tiedot uudelle pankillesi viiden pankkipäivän kuluessa siitä, kun vastaanotimme valtakirjan. Pyynnöstä annamme tiedot myös sinulle.

Tilinsiirtopalvelu

Kaikki suomalaiset pankit tarjoavat tilinsiirtopalvelun. Lisätietoja saat kunkin pankin verkkosivustolta.

Erimielisyydet

Jos olet tyytymätön pankin toimintaan, voit kääntyä seuraavien tahojen puoleen:

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta (FINE)

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan (FINE) antaa asiakkaille riippumatonta neuvontaa ja opastusta maksutta. FINE antaa myös ratkaisusuosituksia riita-asioihin. FINE ei käsittele riita-asiaa, joka on vireillä tai käsitelty Kuluttajariitalautakunnassa tai tuomioistuimessa. FINE:n yhteystiedot ovat: FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta, Porkkalankatu 1, 00180 HELSINKI, www.fine.fi.

Kuluttajariitalautakunta

Kuluttajariitalautakunta (www.kuluttajariita.fi) voi antaa yleisen ratkaisusuosituksen kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisestä erimielisyydestä. Kuluttajariitalautakunta antaa ratkaisusuosituksia kirjallisiin ja vireille tuotuihin valituksiin. Kuluttajariitalautakuntaan voi ottaa yhteyttä puhelimitse 029 566 5200 (vaihde), faksilla 029 566 5249 tai sähköpostitse kril@oikeus.fi. Kuluttajariitalautakunnan osoite on Hämeentie 3, PL 306, 00531 HELSINKI. Lautakunta käsittelee vain vireille tuotuja kirjallisia valituksia. Yleisneuvontaa ja yleisohjeita yksittäisessä asiassa antavat kuluttajaneuvojat.

Ahvenanmaalla on oma kuluttajariitalautakunta (katso www.regeringen.ax).


Tämä saattaa myös kiinnostaa sinua