29 syyskuuta 2022
Suomi

Paljasta huijarit – varoituskellojesi tulisi soida näissä tapauksissa

Kvinna dator kaffe telefon

Tietojenkalastelu, romanssihuijaukset, toimitusjohtajahuijaukset tai sijoitushuijaukset. Väärennetyt arvontavoitot, etähallintaohjelmien asentaminen tietokoneeseen tai viruksia sisältävät linkit. Ilmiöllä on monia nimiä ja toimintatapoja, mutta yhteinen nimittäjä on, että kyseessä on petos. Yhteiskunnan muuttuessa myös huijaukset ovat muuttaneet muotoaan, huijaajia on yhä vaikeampaa tunnistaa temppujen kehittyessä entisestään.  

Tässä näet tavallisimpia huijausyrityksiä. Ole tarkkana, jos:

  • joku pyytää pankkitunnuksiasi tai pankkikorttitietojasi puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä
  • joku ottaa sinuun yhteyttä ja pyytää sinua kirjautumaan sisään verkko- tai mobiilipankkiin, varmistamaan tapahtuman tai tunnistautumaan pankkitunnuksillasi tai e-ID:llä
  • joku väittää tietokoneesi saaneen viruksen tai pyytää sinua asentamaan ohjelmiston tietokoneeseesi
  • saat pankilta tekstiviestin, jossa on klikattava linkki.

Näin tietojenkalastelu toimii

Tietojenkalastelu (vishing, phishing smishing) tarkoittaa tilannetta, jossa rikollinen huijaa esimerkiksi avaamaan haitallisen linkin, jonka saat sähköpostilla tai tekstiviestillä, tai kirjautumaan sisään väärennetylle sivulle päämääränä saada henkilö- tai pankkitunnuksesi. Verkkorikolliset voivat saada sinut kirjautumaan sisään väärennetylle verkkopankkisivulle ja näin saada käsiinsä sisäänkirjautumistietosi – ja niiden avulla kaapata tilisi tai jopa identiteettisi.

Mitä voit tehdä itse?

Kirjoita aina itse verkkopankin osoite tai käytä omia kirjanmerkkejäsi. Voit joutua väärennetylle sivulle käyttämällä hakukonetta, kuten Googlea tai Bingiä. Muista, olet itse suurin riskitekijä – luota omiin vaistoihisi ja uskalla epäillä! Luotatko lähteeseen? Voitko vahvistaa lähteen aitouden esimerkiksi internethaulla tai puhelulla lähettäjälle? Jos vastaus on ei, on parempi katsoa kuin katua.

Muista nämä ohjeet hoitaessasi pankkiasioita verkossa:

  1. Pidä pankkitunnuksesi itselläsi - ja vain itselläsi. Ne ovat henkilökohtaisia. Pankki ei ota sinuun yhteyttä pyytääkseen niitä.
  2. Kirjaudu sisään Internetkonttoriin kirjoittamalla osoite www.alandsbanken.fi tai käyttämällä omaa kirjanmerkkiäsi - älä kirjaudu saamasi linkin kautta. Linkki voi ohjata sinut huijaussivulle.
  3. Älä syötä henkilö- tai pankkitietojasi verkkosivulle, jos et voi varmistaa sivun aitoutta. Voit päätyä väärennetylle verkkosivustolle myös hakukoneen, kuten Googlen tai Bingin, kautta.
  4. Älä avaa tavallisen sähköpostin liitteitä, vaikka sähköposti näyttäisi tulevan pankilta. Emme lähetä sinulle liitteitä tavallisessa sähköpostissa.
  5. Älä klikkaa tekstiviestissä olevia linkkejä, vaikka tekstiviesti näyttäisi tulevan pankilta. Emme lähetä linkkejä tekstiviestillä. Huijareiden tekstiviestit voivat päätyä samaan viestiketjuun, joka sisältää pankin oikeat viestit.
  6. Älä vahvista maksua, jota et ole itse tehnyt. Lue aina vahvistuspyyntö huolellisesti ja jos vahvistustunnukset eivät täsmää, älä vahvista maksua. Jos jokin tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, ole varovainen.
  7. Jos tuntematon henkilö ottaa sinuun yhteyttä ja pyytää sinua asentamaan ohjelman tietokoneellesi tai matkapuhelimeesi, älä tee sitä. Asenna vain itse tarvitsemasi ohjelmat. Epäselvissä tilanteissa kannattaa kysyä tutulta tai kääntyä tietokoneasiantuntijan puoleen - koskien pankkiasioita, voit ottaa yhteyttä myös pankkiin.

Epävarma tai huijauksen uhri – ota yhteyttä meihin!

Jos saat puhelun, sähköpostin tai tekstiviestin pankista, ja epäilet sen aitoutta, lopeta puhelu ja soita meille varmistaaksesi, ettei kyseessä ole huijaus. Näppäile numero manuaalisesti puhelimeesi, älä soita takaisin juuri vastaamaasi puheluun. Löydät puhelinnumeron Asiakaspalveluumme sekä Internetkonttorin sisäänkirjautumissivulta että Mobiilipankista (kohdasta Yhteydenotto > Tärkeitä puhelinnumeroita, myös kirjautumatta sisään).

Ja muista – jos olet joutunut huijauksen uhriksi, ota viipymättä yhteyttä meihin!

Lisää tietoa

Vastaamme kysymyksiisi koskien Internetkonttoria/Mobiilipankki sekä yleisiin kysymyksiin palvelu- ja tuotetarjonnastamme. Jos asiasi koskee lainoja tai sijoituksia, pyydämme sinua ottamaan yhteyttä asiakasneuvojaasi Puhelinvaihteen kautta, josta puhelusi yhdistetään oikealle henkilölle tai viestisi välitetään eteenpäin.

Lähetä viesti

Hav berg klippor ostersjon alandsbanken